Onze externe leraren en coaches

Neuroloog Steven Laureys doet al meer dan 25 jaar baanbrekend onderzoek naar het menselijk bewustzijn. Tot begin 2020 leidde hij de Coma Science Group die hij in 2014 oprichtte aan de Universiteit van Luik. Het grootste deel van zijn onderzoekswerk is gewijd aan de studie van bewustzijnsveranderingen bij patiënten met ernstige hersenletsels, maar ook tijdens anesthesie, slaap en meditatie.  

Vandaag bestuderen Steven Laureys en zijn team, in samenwerking met internationale collega's, de effecten van meditatie op de hersenen, met behulp van geavanceerde beeldvormingstechnieken voor de hersenen. Een van zijn interesses is 'neuroplasticiteit', een term die aangeeft dat de hersenen drastisch kunnen veranderen door specifieke training.

Daartoe legde hij het brein van Lama Zeupa onder zijn scanner: een ontmoeting - rond meditatie - die spannende perspectieven opent.


Karma Chookela Bhutia is een ervaren docente uit de Indiase Himalaya. Ze is afgestudeerd aan verschillende Indiase scholen voor hatha yoga, ashtanga vinyasa, pranayama en yogatherapie. Ze vestigde zich in 2009 in België en heeft meer dan 16.500 uur lesgeven op haar naam staan via haar cursussen, trainingen en retraites aan het Yeunten Ling Tibetaans Instituut, in bedrijven en in programma's voor mensen met een burn-out in België en Nederland.

Haar ervaring en haar degelijke onderwijsvaardigheid worden erkend en haar retraites trekken veel beoefenaars aan van alle niveaus waaronder ook andere yogaleraren die hun vaardigheden willen verbeteren. Momenteel organiseert ze met haar team jaarlijks een 200-uren opleiding voor wie zijn beoefening wil verdiepen en met vertrouwen en nederigheid yogales wil leren geven.

Haar onderricht combineert traditie en moderniteit en is doordrongen van de filosofie van het Tibetaans boeddhisme. Het is een inspiratiebron, die ze vond in de leringen van haar broer, de boeddhistische meester, Lama Zeupa, en in haar familietraditie die diep geworteld is in deze filosofie. 

Frédéric Coppieters is coach en trainer in hartcoherentie. Na een carrière van 30 jaar bij Defensie als piloot en prestatiecoach, werkt hij momenteel voor HeartMath Europe waar hij diverse trainingen voor particulieren en professionals coördineert.

Hij is sinds 2015 ook beoefenaar bij het Tibetaans Instituut en biedt sinds 2019 meerdere workshops per jaar aan.

Kim Huynh, est coach-thérapeute-formatrice en développement personnel. Elle exerce à Bruxelles.
Pendant 15 ans, elle a été responsable pédagogique et enseignante de français pour migrants. Confrontée aux difficultés d'apprentissage rencontrées par les adultes, les adolescents et les enfants, elle s’est formée au RMTi (mouvements rythmiques et posturaux) et aux composants d’activités (Building Blocks Activities). Ces deux techniques se basent sur des mouvements corporels qui aident à faciliter tout apprentissage. Ceux-ci sont applicables à la maison, à l’école ou en séance.
Instructrice en Composants d’Activités (Building Blocks Activities), elle forme toute personnes désireuses d’accompagner des enfants et adultes dans le développement de leurs compétences d’apprentissage.
Elle accompagne en cabinet, des enfants, des adolescents et adultes souffrant de troubles d'apprentissage, de difficultés relationnelles, émotionnelles et affectives.

Paris Lopez wijdt zich al bijna zijn hele leven aan muziek : hij speelt piano, componeert en dirigeert verschillende koren en muziekensembles.

Sinds 2011 is hij begonnen aan zijn spirituele pad. Hij doorliep verschillende tradities van meditatie en yoga, zoals Vipassana (Goenka), Zenboeddhisme, en beoefende veel verschillende actieve meditaties (Osho). Sinds 6 jaar heeft hij zich toegewijd aan het Tibetaans Boeddhisme. Als volgeling van de Boeddha-leer probeert hij de voelende wezens op hun eigen pad te helpen. Deze zoektocht bracht hem naar heilige plaatsen in Nepal en het volgen van een Klankschaal Sound Healing Cursus in het "Kathmandu Center for Healing".

Vanaf 2019 combineert hij zijn muzikale kennis/achtergrond met meditatie en klankschalen met de intentie om te verbinden en harmonie, balans, vrede en mentale gezondheid te brengen.

Sébastien Cierco, gepassioneerd door spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling, beoefent integrale Yoga sinds 2001.

Opgeleid en gekwalificeerd in Vrindavan, India, onderwijst hij al 14 jaar Hatha Yoga uit de Sivananda traditie, evenals Yin Yoga en Yoga Nidra, waarvoor hij de internationale Yoga Alliance certificeringen heeft ontvangen.  

Met pedagogie, welwillendheid en humor helpt hij zijn leerlingen om vooruit te komen of om hun eerste stappen te zetten.

Tharphen Lingtsang is de zoon van wijlen Karma Gardri Meester Gega Lama. Tharphen, geboren in Darjeeling, in het noordoosten van India, kreeg zowel een gecombineerde Tibetaans-Indiase opvoeding als een westers onderwijs in een Engelse jezuïetenschool. Na zijn afstuderen, op achttienjarige leeftijd, werd hij een trouwe leerling van zijn vader met een sterke wens om de heilige traditie van de Karma Gardri-schilderkunst te helpen behouden. 

Gega Lama enseigna une transmission complète à son fils et pendant de nombreuses années, ils travaillent côte à côte dans leur école et leur studio de Katmandou, au Népal. Ils enseignèrent ensembles aux étudiants en herbe ensemble, en maintenant fidèlement la méthode traditionnelle d'apprentissage. Au cours de leur collaboration, ils réalisèrent de nombreuses thangkas et fresques très appréciées par les principaux maîtres bouddhistes tibétains ainsi que par les pratiquants individuels. Au moment du décès inopiné de son père en 1996, Tharphen lui-même était déjà un maître respecté dans son art depuis plusieurs années. Gega Lama lui avait demandé de faire les illustrations de son deuxième livre, dont le manuscrit était presque terminé.

In 1999 verhuisde Tharphen naar Nederland, waar hij begon met het geven van reguliere cursussen aan zowel individuen als boeddhistische centra in heel Europa. Naast het geven van cursussen en het schilderen van thangka's op bestelling, wijdt Tharphen zich aan het werk van Gega Lama's boeken in de hoop de unieke kennis die ze bevatten verder te publiceren en te verspreiden.